هوالمعين


شوراي شهر يزد: يك سازمان تحريك ناپذير


هدايت كارگر شوركي
www.kargar32.ir
kargar32@yahoo.com


سابقه يك انتقاد:
در ارديبهشت ماه سال جاري، وقتي از انتخاب هيات رئيسه جديد شوراي شهر يزد مطلع شدم، انتقاداتي را در مورد وضعيت كلي اين شورا از ديدگاه مديريت دولتي نوين مطرح كردم كه بصورت خاص بر دو نقطه ضعف اصلي اين ساختار يعني پايين بودن فرهنگ پاسخگويي و كم تواني عمومي در بكارگيري فناوري اطلاعات، تاكيد داشت. پس از انتشار اين مطلب با عنوان " ويژگيهاي يك رئيس خوب!" در سايت يزدفردا گلايه هايي غيررسمي از سوي برخي دوستان و آشنايان مطرح شد هرچند كه اعضاي محترم شوراي شهر، حتي زحمت تنظيم پاسخي چندخطي را نيز به خود ندادند. در آن شرايط، اصلي ترين پاسخ من در مقابل گلايه هاي وارده، بيان شواهدي بود كه بعنوان يك كارشناس مديريت، از نحوه اعمال مديريت دولتي در شوراي شهر يزد، مشاهده كرده بودم. البته اين توضيحات، برخي منتقدان را قانع كرد اما برخي همچنان معتقد بودند كه اين تحليلها، غيرمنصفانه و سياست زده هستند.
اما وقتي گلايه هاي امام جمعه محترم يزد از اين شورا و ضعف فرهنگ پاسخگويي در اين مجموعه بصورت علني در خطبه هاي نمازجمعه مطرح شد، قوت قلب بيشتري پيدا كردم تا بتوانم دوستان منتقدم را توجيه كنم كه اين تحليلهاي منتقدانه، تنها از سر دلسوزي و به اميد بهبود نحوه مديريت شهر ارائه مي شوند نه بر اساس حب و بغضهاي شخصي يا گروهي.

حساسيت سازماني: حلقه مفقوده مديريت شهري در يزد
شايد فرهنگ سنتي حاكم بر فضاي عمومي شوراي شهر يزد چنين اقتضا كند كه نبايد به انتقادات ناشيانه يك دانشجوي بي تجربه و گمنام اهميت داد اما قابل پيش بيني خواهد بود كه اين وضعيت، نشاندهنده پايين بودن حساسيت سازماني شورا و بالا بودن آستانه تحريك پذيري آن مي باشد. اگر سازماني در شرايط كنوني مديريت جهاني، تحولات و تحركات محيطي خويش را به خوبي تشخيص ندهد، به سرعت به سمت فنا و نابودي پيش خواهد رفت. در ضرب المثلهاي مديريتي گفته مي شود كه "امروزه، قويترينها ماندگارترينها نيستند بلكه پايدارترينها كساني هستند كه شرايط محيطي را بهتر درك كنند و با هوشمندي بيشتري نسبت به آنها واكنش نشان دهند." دليل انقراض دايناسورها با آنهمه قدرت و عظمت، عدم توانايي در درك تغييرات جوي كره خاكي، دانسته شده است و به همين ترتيب، هر سازماني در عصر كنوني مديريت نيز چنانچه نتواند مقتضيات پيراموني خود را درك كرده و متناسب با آنها تغيير رفتار دهد محكوم به فناست. چنين سازماني همانند انساني است كه حساسيت خود به درد را از دست داده باشد و با محركهاي محيطي مانند ضربه هاي خفيف، تحريك نشود. چنين انساني كه فرورفتن يك سوزن كوچك در پوست خود را احساس نكند و براي رفع آن خطر كوچك تلاش ننمايد، به تدريج در برابر ساير محركهاي قدرتمندتر نيز تاثيرناپذير خواهد شد و به زودي در اثر همين بي تفاوتي به محركها، جان خود را از دست خواهد داد چراكه هيچ پديده اي را براي خود خطرناك نمي شمرد و همين ويژگي دروني، بزرگترين خطر براي هر موجود زنده است.
شايد اگر شوراي شهر يزد به همان انتقاد ناشيانه آن دانشجوي گمنام و ناشناخته توجه نشان مي داد و خود را به بي خيالي نمي زد، اكنون مورد انتقاد از سوي عاليترين مسئولين و شناخته شده ترين مقامات شهر و استان قرار نمي گرفت. و اگر اين روند حساسيت ناپذيري همچنان ادامه يابد، (كه گويا در حال ادامه يافتن است) سرنوشتي ناخوشايند در انتظار اين ساختار خواهد بود. مگر آنكه پايداري اين شورا، تئوري جديدي را در دنياي مديريت، معرفي نمايد: "بقاي يك سازمان تحريك ناپذير "


ويژگيهاي يك رئيس خوب! تاملي بر انتخاب هيات رئيسه جديد شوراي شهر يزد
تاریخ : شنبه 12 ارديبهشت 1388 - بعدازظهر 06:41

یزدفردا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا